انژکتور خودرو چیست؟
یکی از جالبترین قسمتهای یک خودرو، سیستم سوخترسانی و نحوه عملکرد آن است. خودرو برای حرکت نیاز به نیرو دارد، و این نیرو در سیستم سوخترسانی تهیه میشود، البته نه به این سادگی. برای به حرکت در آوردن یک خودرو عوامل زیادی دخیل هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم سوزن انژکتور خودرو چیست؟ وظایف سوزن انژکتور چست و همچنین به طور کلی شما را با سیستم سوخت رسانی انژکتوری به شکل خلاصه آشنا کنیم. پس اگر به اطلاعات مربوط به خودرو و قطعات آن علاقه دارید، با ما همراه شوید!
در سال ۱۸۵۸، در فرانسه، مهندسی به نام هنری گیفارد، یک نوعی از سیستم سوخترسانی احتراق داخلی، برای موتورهای لوکومتیو اختراع کرد. طولی نکشید که این اختراع جایگزین مدلهای قبلی شد، و در موتورهای لوکوموتیو مورد استفاده قرار گرفت. البته، رادولف دیزل مختراع اصلی موتورهای احتراق داخلی است. با این حال سیستمهای سوخترسانی انواع مختلفی دارند که از جمله آنها میتوان به سیستمهای کاربراتوری، انژکتوری اشاره کرد.
در سیستمهای سوخترسانی کاربراتوری، مصرف بالای سوخت و نحوه سوخترسانی به گونهای بود که عملا شتاب و قدرت مناسب و مورد نظر راننده تامین نمیشد. با اختراع سیستم سوخترسانی انژکتوری، ابتدا لوکوموتیوها از آن بهره بردند، سپس هواپیماها. درحقیقت این سیستم با ثابت کردن عملکرد عالی خود نسبت به سیستمهای قدیمیتر، تغییرات بسیار در صنعت خودروسازی ایجاد کرد. اما سیستمهای انژکتوری چگونه کار میکنند که توانستند این تحول بزرگ را ایجاد کنند؟
انژکتور خودرو، قطعهای در سیستم سوخترسانی خودرو است که وظیفه پاشیدن سوخت به حالت افشانه و پودری به داخل سیلندرها، برای تبدیل به انرژی مورد نیاز خودرو برای به حرکت درامدن، را به عهده دارد.
نحوه و شیوه عملکرد سیستم انژکتوری خودرو
در سیستمهای انژکتوری، سوخت به پشت سوپاپ هوا تزریق شده، سپس، در ترکیبی با هوا برای سوختن آماده میشود. با استفاده از این روش، خام سوزی را کاهش میدهد و باعث مصرف بهینه سوخت میشود.
اجزاء سیستم سوخترسانی انژکتوری
تقریبا تمامی سیستمهای انژکتوری از چندین بخش مهم، یکسان تشکیل شدهاند. این اجزاء شامل قسمتهای زیر هستند:.
سنسور دریچه هوا، کنترل دما، کنترل آب و سنسور اکسیژن از انواع حسگرهای مهم و کاربردی در سیستم انژکتوری هستند. همچنین قطعاتی مانند کویل، دلکو و سوزن از جمله مهمترین بخشهای یک سیستم انژکتوری هستند. یکی از حیاتیترین قسمتهای سیستم سوخترسانی انژکتوری، سوزن انژکتور است.
سوزن انژکتور چیست؟
این سوزنها سوخت را به صورت پودر و کنترل شده به موتور تزریق میکنند. نحوه و حجم این پاشش با کیتهای کامپیوتری اندازهگیری میشود. سوزن انژکتور مهمترین قسمت سیستم سوخترسانی انژکتوری است. یک سوزن انژکتور مقدار مناسبی از سوخت را به محفظه احتراق اسپری میکند و با این کار باعث مصرف بهینه سوخت شده و شتاب و سرعت خودرو را افزایش میدهد. همچنین به کاهش آلودگی هوا نیز کمک میکند. اما مشخصات سوزن انژکتور خوب چیست و چند نوع دارد؟ برای دانستن این مطلب در ادامه با ما از سایت داسکو همراه باشید.
معرفی انواع سوزن انژکتور
سوزن انژکتور بر حسب تعداد سوراخ، به انواع مختلف تقسیم میشود.
- سوزن انژکتور تک سوراخ: سوزن انژکتور تک سوراخ برای خودروهای سبک مانند پراید و ۲۰۶ کاربرد دارد.این سوزن نه تنها راندمان موتور را بالا میبرد بلکه شتاب مناسبی برای خودروهای سبک ایجاد میکند.
- سوزن انژکتور سه سوراخ: این مدل سوزن انژکتور، از سه سوراخ مختلف سوخت را به داخل محفظه احتراق اسپری میکند. این نوع سوخترسانی شتاب خودرو را بالا میبرد.
- سوزن انژکتور چهار سوراخ: این نوع سوزن برای خودروهای خاص استفاده میشود و راندمان موتور را به شدت بالا میبرد.
مشخصات سوزن انژکتور مناسب چیست؟
برای خرید سوزن انژکتور به این نکات دقت کنید:
- برند: از برندهای معتبر خرید کنید. ممکن است، قطعات نامرغوب و غیر معتبر بیش از حد به قطعات دیگر و خودروی شما آسیب بزنند و خسارت زیادی را به شما وارد کنند.
- گارانتی: در انتخاب محصول مورد نظر خود دقت کنید و بررسی کنید که ضمانتنامه معتبر داشته باشد.
- عمر: تمام قطعات خودرو تاریخ انقضا دارند. در هنگام استفاده از ماشین همیشه به این نکته دقت کنید. بررسی کنید که سوزن انژکتور از برندی که تهیه میکنید، با چه مقدار کارکرد کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
- بستهبندی: در بیشتر برندها، مشخصات شرکت سازنده و شماره شناسه بر روی جعبه بستهبندی درج شده است. از اصل بودن محصول اطمینان حاصل کنید.
- قیمت: همه میدانیم که قیمت یک عامل بسیار مهم و تعیین کننده در انتخابها است. در هنگام خرید سوزن انژکتور هم طبق معمول دقت نمایید که قیمت آن مناسب با بودجه شما باشد.
- نوع: سوزنهای انژکتور انواع تک سوراخ، سه سوراخ و چهار سوراخ دارند. نوع مناسب با خودرو خود را انتخاب کنید.
علائم آسیب دیدگی انژکتور
مانند هر قطعه مصرفی دیگری در خودرو، سوزن انژکتور نیز بر اساس نحوه رانندگی و کیفیت سوخت دچار آسیب میشود و نیاز به رسیدگی و یا تعویض دارد. اگر سوزن انژکتور به دلیل استفاده از سوخت بیکیفیت، دچار رسوب گرفتگی شود، با شستشوی سوزن انژکتور مشکل حل میشود. اما گاهی آسیب جدیست، پس نیاز است قعطه را تعویض کنیم.
نشانههای آسیب به این سوزن کدام است؟ نداشتن شتاب، عملکرد نامناسب خودرو در هنگام رانندگی، لرزش و صدا در خودرو، ریپ زدن، خاموش شدن ناگهانی در هنگام پایین بودن دور موتور و حتی روشن نشدن خودرو مواردی هستند که هر یک به تنهایی میتوانند نشان از آسیب به سوزن انژکتور باشند.
بعد از خراب شدن انژکتور چه باید کرد؟
در هنگام روبهرو شدن با مشکلات ذکر شده، باید به تعمیرگاههای مجاز خودرو مراجعه کنید. در این تعمییرگاهها معمولا از دو روش برای بررسی و عیبیابی سوزن انژکتور استفاده میکنند. روش اول استفاده از دستگاه دیاگ، روش دوم بررسی مقاومت انژکتور. البته به یاد داشته باشید که هر ۲۰ هزار کیلومتر سوزن انژکتور باید توسط مکانیک مجرب بررسی و سرویس شود.
برای مطالعه بیشتر درباره ماشین و قطعات آن، مقاله شمع خودرو چیست؟ وظایف شمع در خودرو را مطالعه کنید.
نتیجهگیری
با توجه به توسعه علم و فنآوری در صنعت خودروسازی، امروزه با استفاده از سیستمهای انژکتوری نه تنها کارایی و عملکرد خودروها بهتر شده است، بلکه با مصرف بهینه سوخت، باعث کاهش آلایندهها و کمک به بهبود محیط زیست میشود.
با مطالعه مطالب بالا اکنون باسیستم سوخترسانی انژکتوری و مهمترین قطعه آن، یعنی سوزن انژکتور آشنا شدیم. همچنین نحوه انتخاب سوزن انژکتور خودرو و وظایف سوزن انژکتور را شرح دادیم.
با توجه به نکاتی که در زیر آمده، میتوانید رانندگی توام با آرامش و امنیت را تجربه کرد. فراموش نکنید که حتما برای سرویس دورهای خودرو به مراکز معتبر مراجعه کنید. به علائم و نشانههای خرابی و عملکرد بد خودرو توجه کنید، تا با تعویض و تعمیر به موقع، از آسیب بیشتر جلوگیری کرده و متحمل هزینههای اضافه نشوید.