تاثیر آب و هوا بر لاستیک ماشین
لاستیک های خودرو یکی از مهمترین قطعات خودرو هستند و حرکت خودرو از طریق چرخش آن ها اتفاق میافتد. عملکرد صحیح لاستیک ها میتواند تاثیر قابل توجهی بر کارکرد و راندمان کلی خودرو بگذارد. عوامل مختلفی میتوانند بر کیفیت و سلامت لاستیک ها اثر بگذارند. یکی از این عوامل آب و هوا و دمای محیط است. آب و هوای هر فصل و دمای محیط میتواند باعث کاهش یا افزایش فشار هوای درون لاستیک شود. در ادامه با بلاگ داسکو بیشتر با تاثیر آب و هوا بر لاستیک های خودرو و نحوه کنترل این تغییرات آشنا خواهیم شد.
اهمیت تنظیم فشار هوای داخل لاستیک
همانطور که میدانید درون لاستیک های خودرو از هوای فشرده پر شده است و همین هوا شکل کلی لاستیک را حفظ میکند. بر اثر برخی عوامل این فشار هوا درون لاستیک ممکن است کم یا زیاد شود که در هر دو حالت برای عملکرد لاستیک مضر است. یکی از این عوامل آب و هوا و دمای محیط است و نمیتوان تاثیر آب و هوا بر لاستیک های خودرو را نادیده گرفت.
یکی از مهمترین دلایل اهمیت تنظیم فشار هوای درون لاستیک، حفظ ایمنی است. اگر فشار هوای درون لاستیک خیلی زیاد یا خیلی کم باشد ممکن است کنترل حرکت خودرو دچار مشکل شود و در طول مسیر حوادثی اتفاق بیفتد.
عدم تنظیم صحیح فشار هوای لاستیک ها همچنین ممکن است منجر به مشکلاتی مانند سایش و فرسایش سریعتر لاستیک و کاهش راندمان مصرف سوخت شود. بنابراین شما باید بتوانید در آب و هوای مختلف که فشار هوای درون لاستیک را تغییر میدهد، به صورت دستی فشار لاستیک ها را تنظیم کنید و تاثیر آب و هوا بر لاستیک های خودرو را خنثی نمایید.
چرا آب و هوا بر لاستیک های خودرو تاثیر دارد؟
دلیل تاثیر آب و هوا بر لاستیک های خودرو یک قانون فیزیکی ساده در دنیای گاز ها است. مولکول های گاز درون لاستیک در دمای معمولی، با سرعت مشخصی در حال حرکت هستند و شکل کلی و فشار درونی لاستیک را حفظ میکنند.
با افزایش دمای محیط خارجی در فصل گرما، مولکول های گاز داخل لاستیک نیز شروع به حرکت با سرعت بیشتری میکنند و این حرکت های سریع و پراکنده، باعث میشوند مولکول ها به فضای بیشتری نیاز داشته باشند. بنابراین همان تعداد مولکول گاز در فضای محدود داخل لاستیک، با حرکت سریعتر خود باعث افزایش فشار هوا در داخل لاستیک میشوند و حجم لاستیک را تا جای ممکن بالا میبرند.
در فصل سرما نیز دقیق برعکس همین اتفاق رخ میدهد. در فصل زمستان با کاهش دمای محیط، مولکول های گاز در داخل لاستیک با سرعت های پایینتری حرکت میکنند و یه یکدیگر نزدیک میشوند. همین کاهش حرکت مولکول های گاز باعث کاهش حجم و فشار هوای درون لاستیک میشود و لاستیک کم باد به نظر میرسد.
در هر دو حالت تاثیر آب و هوا بر لاستیک های خودرو میتواند خطرناک باشد و باید فشار هوای درون لاستیک را به حالت برگردانید. در هوای سرد باید فشار هوای درون لاستیک را افزایش و در هوای گرم باید فشار هوا را کاهش داد تا لاستیک به عملکرد صحیح خود ادامه دهد.
تنظیم فشار هوای لاستیک ها در آب و هوای گرم
یکی از انواع تاثیر آب و هوا بر لاستیک های خودرو، افزایش فشار هوای درون لاستیک در هوای گرم است. همانطور که گفته شد باید حتما این مشکل را رفع نموده و فشار هوای درون لاستیک را تنظیم کنید. در صورتی که فشار هوای درون لاستیک در اثر گرما بالا رفته باشد شما با خطر ترکیدگی لاستیک در حین رانندگی رو به رو هستید. زیرا علاوه بر دمای بالای محیط، در هنگام حرکت و در اثر اصطکاک جاده با لاستیک گرمای بیشتری تولید میشود و خطر ترکیدن تایر ها بالا میرود.
برخی از نشانه هایی که به شما میگویند فشار داخلی لاستیک های خودرو بیش از حد بالا رفته و باید این فشار را کاهش دهید به شرح زیر است.
- آج های لاستیک را بررسی کنید. اگر سایش و فرسودگی آج ها ناهموار باشد و مرکز آج ها بیشتر از لبه ها فرسوده شده باشد به معنای آن است که باد لاستیک شما زیاد است و باید فشار درونی آن را کم کنید.
- اگر چراغ آلارم TPMS خودرو شما پس از مدتی رانندگی روشن شود، یعنی فشار لاستیک های شما بالا رفته و در اثر اصطکاک با جاده این فشار به مرحله خطر ترکیدگی لاستیک رسیده است. در این شرایط باید در اولین فرصت رانندگی را متوقف کنید و باد لاستیک ها را کاهش دهید.
همچنین با بالا رفتن دمای هوا در فصل تابستان به طور کلی بهتر است خودروی خود را برای تنظیم فشار لاستیک ها به یک تعمیرگاه معتبر ببرید. تعمیرکاران متخصص میتوانند باد لاستیک شما را بررسی کنند و در صورت وجود فشار بیش از حد، آن را تخلیه نمایند.
در صورتی که خودتان متوجه این فشار هوای بیش از حد درون لاستیک ها شدید، میتوانید به صورت دستی باد لاستیک را تخلیه کنید. البته توجه داشته باشید که بیش از حد این کار را انجام ندهید تا لاستیک دچار کمبود باد نشود. در صورتی که مطمئن نیستید این کار به تعمیرکاران مجرب بسپارید.
تنظیم فشار هوای لاستیک ها در آب و هوای سرد
یکی دیگر از انواع تاثیر آب و هوا بر لاستیک های خودرو، کاهش فشار هوای درون لاستیک ها در هوای سرد است. در فصول سرما به خصوص زمستان ممکن است فشار هوای درون لاستیک به طرز چشمگیری کاهش یابد و با خطراتی در هنگام رانندگی و کنترل خودرو همراه باشد. این مشکل باید با افزایش باد لاستیک رفع گردد.
در برخی موارد ممکن است با شروع حرکت و ایجاد اصطکاک بین لاستیک ها و جاده، گرمای لازم برای بازگشت فشار هوای داخلی لاستیک به حالت عادی فراهم شود و کمبود فشار رفع گردد. همچنین ممکن است کاهش فشار هوای لاستیک به دلیل پنچری باشد و لاستیک نیاز به تعویض کلی داشته باشد.
برخی نشانه هایی که به شما میگویند فشار هوای درون لاستیک های خودروی شما کاهش یافته و نیاز به بررسی دارد به شرح زیر است.
- اگر لاستیک های شما از نظر ظاهری پهن شدهاند و کمی خالی به نظر میرسند دچار کمبود فشار هوای داخلی هستند. از آنجایی که در این شرایط ممکن است تشخیص پنچری لاستیک یا کمبود فشار در اثر سرما از یکدیگر دشوار باشد، بهتر است برای بررسی دقیق لاستیک ها به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه نمایید.
- روشن شدن چراغ TPMS در هنگام رانندگی میتواند نشانهای برای کمبود باد لاستیک ها باشد. اگر بعد از مدتی رانندگی این چراغ خاموش شود به معنای این است که گرمای ناشی از اصطکاک با سطح جاده، فشار درون لاستیک ها را به حد نرمال رسانده است. اگر چراغ روشن بماند احتمالا گرمای ناشی از اصطکاک کافی نبوده و یا لاستیک شما سوراخ است. در هر دو حالت باید رانندگی را متوقف نموده و یا به لاستیک باد اضافه کنید و یا آن را تعویض نمایید.
- از دیگر نشانه های کاهش فشار هوای درون لاستیک ها این است که صدای جاده و کشیده شدن لاستیک ها بر روی آسفالت بلندتر میشود. اگر لاستیک فشار هوای درونی کافی نداشته باشد وزن خودرو روی آن میخوابد و فشار بیشتری به لاستیک وارد میکند. به همین دلیل لاستیک نیز با صدای بیشتری روی جاده کشیده میشود.
با مشاهده هر یک از این نشانه ها بهتر است خودتان باد لاستیک را افزایش دهید و اگر با افزایش باد مشکل کمبود فشار رفع نشد، یعنی لاستیک شما پنچر شده و نیاز به تعویض دارد. به طور کلی بهتر است با سرد شدن هوا، تاثیر آب و هوا بر لاستیک های خودرو را جدی بگیرید و خودروی خود را برای تنظیم باد به یک تعمیرگاه معتبر ببرید.
نتیجه گیری
تاثیر آب و هوا بر لاستیک های خودرو یکی از مهمترین نکاتی است که باید به عنوان یک راننده به خاطر بسپارید. در هر فصل سال و با تغییرات محسوس آب و هوا و دمای محیط باید توجه داشته باشید که این دما میتواند فشار هوای درون لاستیک های خودروی شما را کاهش یا افزایش دهد و مشکلات مختلفی به وجود بیاورد.
علت اصلی تنظیم فشار هوای درون لاستیک ها در فصول و دما های مختلف، حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان است. اگر فشار هوای لاستیک ها تنظیم نباشد و کم یا زیاد شود ممکن است حرکت خودرو دچار مشکل شود و تصادفات جادهای افزایش یابد.
سوالات متداول
1-چگونه متوجه شویم لاستیک دچار افزایش فشار شده است؟
نشانه هایی مانند روشن شدن آلارم TPMS و ناهموار بودن فرسایش آج ها میتواند ناشی از افزایش بیش از حد فشار داخلی لاستیک باشد. با این حال ممکن است تشخیص این امر برای برخی افراد دشوار باشد و نتوانند به موقع این افزایش فشار را تشخیص دهند که این امر خطر ترکیدگی لاستیک را به دنبال خواهد داشت. برای تشخیص دقیق افزایش فشار بهتر است به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه نمایید.
2-آب و هوا چگونه بر لاستیک خودرو اثر میگذارد؟
آب و هوا و دمای محیط از طریق افزایش یا کاهش سرعت حرکت مولکول های گاز درون لاستیک بر آن اثر میگذارند. در دمای بالا میزان حرکت و سرعت مولکول های گاز افزایش و در دمای پایین و سرما، حرکت مولکول های گاز و سرعت آن ها کاهش میابد. به همین ترتیب لاستیک های خودرو دچار کمبود یا افزایش فشار هوای داخلی میشوند.
3-چگونه متوجه شویم لاستیک در اثر سرما دچار کاهش فشار شده یا پنچر است؟
تشخیص پنچری و سوراخ شدن لاستیک از کاهش فشار هوای آن در اثر سرما ممکن است در برخی موارد دشوار باشد. اگر سوراخ ایجاد شده در لاستیک بزرگ و قابل و مشاهده باشد کار شما آسان خواهد بود و باید لاستیک را تعویض کنید. اگر هیچ سوراخی در لاستیک مشاهده نکردید، در فصول سرما بهتر است احتمال را بر کاهش فشار بر اثر دمای پایین قرار دهید و باد لاستیک را تنظیم کنید.