راهکارهای جلوگیری از سایش لنت در خودرو
لنت ترمز وسیله جانبی مهمی در خودرو و سایر وسایل نقلیه به شمار میرود. چون اولین وسیله برای برقراری ایمنی است. مدت زمان ماندگاری لنت ترمز شما به نحوه استفاده شما از خودرو بستگی دارد. به عنوان یک قانون کلی، شما باید بتوانید تقریباً 30000 تا 90000 کیلومتر از لنت ترمز خود استفاده کنید. برای برآورد طول عمر لنت ترمز خود، عادات رانندگی خود را در نظر بگیرید. عاداتی مانند تعداد دفعات رانندگی، محل رانندگی و سبک رانندگی خود. ما در این مقاله در داسکو راهکارهای جلوگیری از سایش لنت در خودرو را بررسی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.
علائم نشان دهنده خرابی لنت ترمز
بهتر است از علائمی که خودروی شما به تعویض لنت ترمز نیاز دارد آگاه باشید. یکی از رایج ترین علائم این است که هر بار که ترمز می کنید، صدای جیغ جیغ مکرر می آید. این نشان می دهد که ترمزها فرسوده شده اند. با گذشت زمان، صدای جیغ ممکن است به صدای ساییدن هم تبدیل شود. در حالت ایدهآل، بهتر است لنتهای خود را قبل از رسیدن به مرحله سنگ زنی تعمیر کنید. زیرا این زمانی است که خطر آسیب دیدن روتورهای خود را تهدید میکنید، که میتواند هزینههای بیشتری را برای تعمیر به همراه داشته باشد. جدا از صداهای شنیدنی که نشان می دهد مشکلی در وسیله نقلیه شما وجود دارد، باید بتوانید تفاوت های عجیب و غریب را در حین رانندگی احساس کنید. اگر متوجه میشوید که فاصله زمانی بین فشار دادن پدال ترمز تا توقف نهایی افزایش یافته و احساس میکنید که عقب مانده است، به احتمال زیاد به این معنی است که لنتهای ترمز شما فرسوده شده و نازک شدهاند. رانندگانی که متوجه افزایش تاخیر در ترمز شده اند باید در اسرع وقت لنت خود را تعویض کنند. این به جلوگیری از هر گونه تصادفی که ممکن است به دلیل خرابی ترمز در شرایط رانندگی با سرعت بالا یا آب و هوای مرطوب رخ دهد، کمک می کند.
1. تغییر ضخامت دیسک، عاملی موثر در کیفیت لنت
تغییر ضخامت دیسک به شرایطی اشاره دارد که روتورهای ترمز وسیله نقلیه شما دارای سطوح مختلف ضخامت شده باشند. لنت ترمز با نقاط مسطح بیشتری از روتور در تماس هستند، که در نتیجه باعث می شود لنت ترمز سریعتر و ناهموار تر از بقیه لنت های ماشین شما فرسوده شود. این وضعیت همچنین می تواند از چسبیدن کالیپر ترمز، زنگ زدگی، خوردگی و ضربه زدن مکرر به ترمز ناشی شود. کثیفی و زباله بین روتور و لنت نیز ممکن است منجر به تغییر ضخامت دیسک شود.
تغییرات ضخامت دیسک به چه تعمیراتی نیاز دارد؟
در درجه اول میتوانید از یک مکانیک کمک بگیرید. همچنین میتوانید از آنها بخواهید قبل از نصب مجدد، روتورها را با یک پاککننده ترمز تمیز کنند تا گرد و غبار یا زنگ لنت ترمز از بین برود، زیرا اینها عوامل اصلی سایش ترمز هستند. با این حال، تعمیرکار فقط چند بار می تواند روتور را صاف کند. قبل از اینکه این روش هم بی اثر شود، تنها گزینه باقی مانده برای مقابله با ضربه DTV، تعویض روتور ترمز است. و اگر روتور ترمز و لنت در گذشته فرسوده شده اند، باید پیستون کالیپر و چکمه لاستیکی آن را نیز بررسی کنید، زیرا ممکن است پس از بیرون رفتن روتور و لنت به درستی جمع نشود.
2. خرابی کولیس
یکی دیگر از دلایل رایج ناهمواری لنت ترمز، خرابی کالیپر و پیستون است. کالیپر ترمز حاوی پیستونی است که بر روی لنت های ترمز فشار وارد می کند تا خودرو را متوقف کند. گاهی اوقات، مهر و موم لاستیکی که پیستون کالیپر را می کشد، توانایی خود را برای عقب کشیدن از دست می دهد. این ماجرا باعث می شود که لنت در تماس دائمی با روتور ترمز باشد و منجر به سایش سریع تر لنت شود.
برای رفع خرابی کولیس چه باید کرد؟
هنگامی که این اتفاق می افتد، باید به یک تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید یا یک قرار خدمات ترمز رزرو کنید. تا یک نگاه تخصصی به کالیپر ترمز خود و همچنین پین های راهنما داشته باشید. در صورت نیاز، می توانید برای بازسازی کالیپر یا تعویض ترمز اقدام کنید.
3. پین اسلاید خورده
یک پین کشویی به کالیپر ترمز اجازه می دهد تا به جلو و عقب بلغزید تا لنت ترمز با روتورها تماس پیدا کند. هنگامی که این پین های کشویی خورده می شوند یا اگر پیستون گیر کرده باشد، از لغزش نرم کولیس جلوگیری می کنند. در نتیجه، کالیپر ترمز در یک موقعیت گیر می کند و باعث می شود لنت سریعتر فرسوده شود.
چگونه مشکل خوردگی را حل کنیم؟
یک راه حل سریع این است که از یک برس سیمی و مقداری گریس برای خلاص شدن از شر خوردگی استفاده کنید. اگر پین های کشویی قابل تعمیر نیستند، بهتر است آنها را با یک پین کشویی جدید جایگزین کنید.
4. ناهماهنگی در لنت ترمز
تراز صحیح لنت باعث می شود که روتور به طور یکنواخت فشرده شود. با این حال، اگر لنت ترمز به درستی نصب نشده باشد، سایش ناهموار رخ میدهد. اگر لنت ترمز نامناسبی داشته باشید، در عرض چند هفته یا چند ماه پس از نصب جدید لنت ترمز متوجه مشکلات ترمز خواهید شد.
راه حل از بین بردن این ناهماهنگی چیست؟
اگر فکر می کنید که لنت نامناسبی دارید، بهتر است با یک مکانیک تماس بگیرید تا نصب آن را بررسی کند. آنها ممکن است از شما بخواهند که پدال ترمز را بزنید و بررسی کنید که آیا هر دو لنت روتور را به طور همزمان فشار می دهند یا خیر. در غیر این صورت، آنها می توانند لنت ترمز را دوباره تنظیم کنند.
5. روتورهای خورده یا کثیف
گاهی اوقات حتی روتورهای جدید نیز ممکن است زمانی که کثیفی یا چربی انباشته شده در حین ذخیره سازی به آنها وارد شود، دچار سایش لنت شوند و سر و صدای بدی تولید کنند.
چگونه مشکل روتور را حل کنیم؟
برای اطمینان از اینکه روتورهای شما بدون کثیفی باقی می مانند، می توانید آنها را با یک پاک کننده ترمز تمیز کنید که پس از تبخیر حلال های خود هیچ باقیمانده ای از خود باقی نمی گذارد. همچنین میتوانید از یک مکانیک بخواهید که در طول تعمیر و نگهداری معمولی خودرو، یک ضد زنگ روی روتور اعمال کند تا از زنگ زدن آن جلوگیری شود. به همین راحتی از سر و صدای لنت جلوگیری کردید.
6. روتورهای تابدار
روتور تاب دار می تواند دارای سطحی تغییر شکل یافته یا موج دار باشد. این موضوع معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک روتور داغ با آب سرد تماس پیدا کند. هنگامی که لنت ترمز با روتور تاب خورده تماس پیدا می کند، لنت فقط با نقاط بلند روتور تماس پیدا می کند. این امر منجر به سایش ناهموار لنت ترمز و ایجاد صدا می شود.
چگونه می توان از این امر اجتناب کرد؟
برای جلوگیری از این امر، بلافاصله پس از یک رانندگی طولانی، از پاشیدن آب روی چرخ های خود اجتناب کنید. باید به روتورها زمان کافی بدهید تا خنک شوند.
7. استفاده از انواع مختلف لنت ترمز
شما باید از استفاده از لنت شرکت های مختلف خودداری کنید. زیرا احتمال دارد با سرعت بیشتر فرسوده شوند و سایر اجزای خودرو را نیز فرسوده کنند.
راه حل چیست؟
سازگاری با مدل لنت ترمز و ضخامت لنت ترمز باعث می شود که آنها به طور یکنواخت فرسوده شوند.
سوالات متداول
1. سایش لنت ترمز به چه عواملی بستگی دارد؟
در اکثر موارد، سایش ناهموار ترمز معمولاً به معنای سایش بیشتر لنت داخلی است. با این حال، شرایطی وجود دارد که ابتدا لنت بیرونی فرسوده شود یا لنت باریک شود.
2. آیا صفحه پشتی ترمز دیسکی و ترمز درام یکسان هستند؟
صفحه پشتی در ترمز دیسکی به سادگی به سطح فلزی روی لنت ترمز اشاره دارد که مواد اصطکاک به آن چسب یا پرچ شده است. صفحه پشتی در ترمزهای درام نقش محوری تری ایفا می کند. این یک صفحه فلزی است که سیلندر چرخ و کفشک های ترمز روی آن وصل شده است. این صفحه پشتی فلزی، چسبندگی لازم را برای توقف وسیله نقلیه از طریق اصطکاک فراهم می کند. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، مایع هیدرولیک (مایع ترمز) از طریق خط ترمز وارد سیلندر چرخ حاوی دو پیستون می شود. این پیستون ها را می توان در بالای صفحه پشتی پیدا کرد. روغن ترمز این پیستون ها را به سمت بیرون می کشد و کفش های ترمز را به درام ترمز فشار می دهد. این منجر به اصطکاک و کاهش سرعت خودرو شما می شود.
3. آیا می توانم لنت ترمز را فقط از یک طرف عوض کنم؟
نصب لنت جدید فقط در یک طرف ایده خوبی نیست زیرا می تواند منجر به سایش ناهموار لنت شود. بهتر است هر دو لنت ترمز جلو یا عقب را با هم تعویض کنید.
4. چه زمانی باید لنت ترمز خود را به طور ایده آل بررسی کنم؟
توصیه می شود هر 50000 مایل لنت خود را چک کنید. با این حال، علائم ساییدگی لنت ترمز خاصی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید و به شرح زیر هستند.
- مشکل در ترمزگیری
- تکان خوردن بی اراده فرمان
- توقف وسیله نقلیه شما بیش از حد معمول زمان می برد.
- دماغه وسیله نقلیه شما هنگام ترمز به یک طرف کشیده می شود.
- هر زمان که پدال ترمز را می زنید، ترمز شما به صدا در می آید یا صدای خراش یا وزوز ضعیفی می دهد.
- هر زمان که پدال ترمز را فشار دهید یا رها کنید، صدای کلیک شنیده می شود.
سخن پایانی
عوامل مختلف خرابی لنت ترمز و نحوه درست کردن آن ها را خواندیم. اما با این حال اگر متوجه عملکرد ناقص لنت ترمز خودروی خود شدید، بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید و اجازه دهید هر چه سریع تر مشکل حل شود. در غیر این صورت امکان خرابی زودتر از موعد دیگر قطعات خودرو هم فراهم میشود. از طرف دیگر وجود یک ترمز سالم در هر وسیله نقلیهای مهم و حیاتی است. چون ترمز ها حافظ جان شما در برابر خطرها هستند. پس در مورد جان خود، جدی تر تصمیم بگیرید.