تنظیم باد خودرو در فصل‌های مختلف

تنظیم باد خودرو در فصل‌های مختلف

جدول محتوا

  • تنظیم باد خودرو

    برای استفاده بهینه از لوازم، نیاز است که نکات مهم، نگه‌داری درست و بررسی دوره‌ای سلامت لوازم و وسایل، را رعایت کنیم تا عمر مفید آن‌ها بیشتر شود. امروزه خودرو یکی از مهم‌ترین لوازم مورد نیاز انسان است. پس نگه‌داری درست و بررسی سلامت تمام قطعات آن بسیار ضروری است. اطلاع و دانش برای نگه‌داری و زمان تعویض یا تعمیر قطعات علاوه بر حفظ سلامت جسمی راننده و سرنشینان خودرو، از افزایش هزینه‌های ناخواسته نیز جلوگیری می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، لاستیک‌ها تنها قطعاتی از یک خودرو هستند که با سطح زمین و جاده در تماس هستند. هر گونه آسیب و فرسودگی در لاستیک‌ها، احتمال از بین رفتن تعادل خودرو و تصادف شدید را در پی خواهد داشت. یکی از نکات مهم در حفظ سلامت تایر اتومبیل، تنظیم بودن باد آن‌ است. بنابراین به عنوان عامل مهم در حفظ ایمنی سرنشینان وسیله نقلیه، در این مطلب از سایت داسکو  به بررسی تنظیم باد خودرو در فصل‌های مختلف می‌پردازیم.

    عدم تنظیم باد لاستیک خودرو می‌تواند منجر به فرسودگی سریع‌تر لاستیک‌ و تصادف شود به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود قبل از سفر و یا بعد از رانندگی‌های طولانی، از تنظیم بودن باد لاستیک‌ها اطمینان حاصل کنید. تنظیم بودن باد تایر به این معنی است که بر اساس برند خودرو و لاستیک، میزان فشار باد مناسبی داشته باشد. چنانچه فشار باد بیشتر یا کمتر باشد در هر دو مورد باد لاستیک تنظیم نیست. البته باید به این نکته توجه داشت که هر چهار تایر را باید مورد بررسی قرار داد. 

    عوامل موثر بر عدم تنظیم باد لاستیک 

    تنظیم باد لاستیک وسیله نقلیه، به علل مختلف به هم می‌ریزد. از رایج‌ترین دلایل برای از بین رفتن تعادل باد در لاستیک‌ها، می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد. سرما و گرما، پنچری، نشت هوا، میل سوپاپ معیوب، مهره آسیب دیده تایر.

    پنچری: معمولا رانندگان متوجه پنچری‌های ریز و کوچک نمی‌شوند و همین عامل به مرور زمان باعث از دست رفتن باد و کم شدن فشار باد لاستیک‌ها می‌شود.

    سرما: در فصول سرد، هوا فضای کمتری اشغال می‌کند و فشار باد لاستیک کم می‌شود. معمولا برای هر ۵ درجه کاهش دمای هوا، باد تایرها را ۱ PSI اضافه می‌کنند.

    گرما: در فصول گرم، هوا فضای بیشتری را اشغال می‌کند و فشار باد لاستیک بالا می‌رود. بهتر است فشار باد طبق استاندارد توصیه شده توسط برندهای لاستیک وسیله نقلیه خود، که در قسمت داخلی درب راننده ثبت شده، تنظیم شود.

    نشت هوا: نشت هوا در لاستیک‌های سالم، رایج است و ممکن است در ماه حدود ۱ تا ۳ PSI ( پوند بر اینچ مربع) از باد تایر خودرو کم شود.

    میل سوپاپ معیوب: وظیفه میل سوپاپ تنظیم جریان درونی هوای لاستیک است و در صورت صدمه دیدن یا فرسودگی، باعث نشتی جریان هوا به بیرون می‌شود. به همین دلیل باد تایر کم می‌‌شود. میل سوپاپ به مرور زمان دچار فرسایش می‌شود و آسیب می‌بیند.

    مهره آسیب دیده تایر: وظیفه مهره لاستیک مهر و موم کردن و ثابت نگه‌داشتن لاستیک بر روی رینگ است. در صورت هر گونه خرابی و آسیب به این قطعه، تعادل تایر از بین می‌رود و فشار درونی آن کم می‌شود. (این قطعه فلزی در برابر ضربه آسیب پذیر است و معمولا دچار زنگ زدگی می‌شود.)

    علائم کم بودن باد 

    علائم کم بودن باد 

    علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها به کم بودن فشار باد لاستیک‌ها پی برد. مهم‌ترین علائم را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

    • مصرف بالای سوخت: 

    یکی از علائم مهم کم بودن باد تایر خودرو، مصرف بالای سوخت است. 

    • قدرت هندلینگ:

    چرخ‌ها تنها قسمتی از وسیله نقلیه هستند که با سطح زمین تماس دارند. هر اشکال و عیبی در لاستیک‌ها یا چرخ‌ها، از قدرت هندلینگ خودرو می‌کاهد و راننده را در پیچ‌ها دچار اشکال می‌کند. پس یکی از نشانه‌های کاهش باد لاستیک، کاهش قدرت هندلینگ است.

    • اشکال در ترمزگیری:

    اگر در هنگام ترمزگیری، توقف کامل اتومبیل، زمان می‌برد و راننده چسبندگی مناسب بین لاستیک و سطح جاده را احساس نمی‌کند، نشانه‌ای از عدم تنظیم باد خودرو است.

    • سیستم TPMS: 

    سیستم TPMS یا Tire Pressure Monitoring System یا سیستم نظارت بر فشار تایر خودرو، وظیفه دارد، در صورتی که فشار باد لاستیک کم یا زیاد شود یا دچار نشتی شود، چراغ هشدار را روشن کند.

    چگونه فشار باد لاستیک را تنظیم کنیم؟

    برای بررسی و تنظیم فشار باد لاستیک، در مرحله اول ولو تایر را باز کنید، این درپوش مانع ورود گرد و غبار به داخل لاستیک می‌شود. پس از روشن کردن کمپرسور، شلنگ آن را که آن هم به ولو مجهز است به ولو لاستیک فشار دهید. چند ثانیه برای این کار کافی است. در این مرحله با استفاده از فشار سنج لاستیک، فشار باد را اندازه بگیرید. با توجه به میزان استاندارد باد لاستیک، باد را کم یا زیاد کنید. فراموش نکنید که ولو لاستیک را دوباره در جای خود محکم کنید.

    دقت کنید که قبل از اندازه‌گیری و تنظیم باد لاستیک، خودرو را در محل مناسب، بدون شیب، متوقف کنید. کمی زمان بدهید تا لاستیک خنک شود. سپس اقدام به اندازه‌گیری فشار باد کنید. بهتر است ابتدا از میزان بودن فرمان خودرو اطمینان حاصل کنید.

    فشار باد مناسب لاستیک

    فشار باد لاستیک معمولا با توجه به شرایط آب‌وهوایی و برند لاستیک و خودرو استاندارد مشخصی دارد. میزان باد مناسب برای هر وسیله نقلیه، بر روی درب سمت راننده، درج شده‌است. اما به طور کلی بهتر است ۳۰ تا ۳۵ PSI تنظیم می‌شود. سنسور فشار باد لاستیک چیست و چگونه عمل می‌کند.

    سنسور فشار باد یا TPMS سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک است. این سیستم در خودروهای تولید ۲۰۰۷ به بعد مورد استفاده قرار گرفته‌است. در این سیستم، سنسورهای فشار، باد لاستیک‌ها را به صورت اتوماتیک بررسی می‌کنند و در صورت هرگونه تغییر، چراغ هشدار روشن شده و به راننده اخطار می‌دهد.

    چرا در بعضی لاستیک‌ها از باد نیتروژن استفاده می‌کنند؟

    امروزه بعضی از رانندگان به استفاده از گاز نیتروژن برای باد لاستیک علاقه‌مند شده‌اند. گاز نیتروژن اتم‌های بزرگ‌تری نسبت به اکسیژن دارد و در نتیجه از دست دادن باد لاستیک کمتر صورت می‌گیرد. البته استفاده از این گاز، هزینه‌ی زیادی دارد. بهتر است بدانید که فرق چندانی بین این دو گاز برای باد تایر وجود ندارد، تنها همان از دست دادن رایج باد لاستیک است که در زمان استفاده از گاز نیتروژن کمتر است.

    نتیجه‌گیری 

    تجربه یک رانندگی راحت و سواری نرم در خودرو بستگی عمده‌ای  به سلامت لاستیک‌ها دارد. ممکن است میزان اهمیت فشار باد لاستیک به نظر نیاید، اما اگر باد لاستیک کم یا زیاد باشد احتمال ایراد در سیستم تعلیق و کاهش هندلینگ خودرو، احتمال ترکیدگی لاستیک و ایجاد تصادفات شدید و خسارات جانی و مالی بسیار وجود دارد. پس با بررسی منظم فشار باد لاستیک،‌ از تنظیم بودن باد آن‌ها مطمئن شوید. بهتر است هر ماه باد لاستیک وسیله نقلیه را چک کنید. اما حتما قبل از سفر و در ابتدای هر فصل تنظیم باد خودرو را انجام دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *