کارشناسی بدنه خودرو چیست؟ لیست موارد کارشناسی بدنه

کارشناسی بدنه خودرو چیست؟ لیست موارد کارشناسی بدنه

جدول محتوا

  • کارشناسی بدنه خودرو

    با توجه به قیمت بالای خودرو صفر و کارکرده، انواع روش‌های کلاه‌برداری و فریب، برای دست یافتن به سود بیشتر بسیار رایج شده‌است. یکی از قسمت‌های خودرو که بیش از همه قابلیت دستکاری دارد، بدنه آن است. بدنه خودرو ریزه‌کاری‌های زیادی دارد که هر کدام را به راحتی می‌توان سالم جلوه داد. اینجاست که کارشناسی بدنه خودرو به کار می‌آید و می‌تواند از پرداخت قیمت بالا توسط خریدار، جلوگیری کند. حتی در خودروهای صفر هم امکان نقص و آسیب در بدنه وجود دارد، پس برای اطمینان در هنگام خرید، استفاده از کمک یک کارشناس بدنه خودرو بسیار کارآمد است.

    به چه دلیل کارشناسی بدنه خودرو مهم است؟

    اطمینان از سلامت خودرو چه از نظر فنی و چه از نظر بدنه یکی از موارد مهم خرید وسیله‌نقلیه است. باید توجه داشت که اکثر خریداران خودرو اطلاع و تجربه چندانی از نحوه تشخیص سلامت بدنه، میزان رنگ‌شدگی، انواع تصادفات و قطعات تعویضی خودرو ندارند. این بی‌تجربگی می‌تواند منجر به ضرر مالی و گاها جانی شود. با استفاده از کارشناسان معتبر، می‌توان تا حد زیادی از این نوع آسیب‌ها جلوگیری کرد. کارشناسی بدنه خودرو برای فروشنده هم مزایایی دارد. با دریافت برگه سلامت خودرو، در واقع صحت اظهارات مالک و فروشنده مهر تایید می‌خورد و راحت‌تر به فروش می‌رود. در ادامه این مقاله از سایت داسکو برایتان توضیح می‌دهیم که کارشناسی بدنه خودرو چیست؟ لیست موارد کارشناسی بدنه را هم به شما معرفی می‌کنیم.

    آیا کارشناسی بدنه خودرو صفر هم ضروری است؟

    بررسی‌ها نشان می‌دهد امکان آسیب به بدنه خودرو صفر نیز وجود دارد. این آسیب می‌تواند در مرحله تولید پیش آمده باشد یا در مرحله دپو. حتی ممکن است که ماشین، در مرحله انتقال به نمایندگی آسیب ببیند. پس کارشناسی بدنه خودرو صفر می‌تواند باعث آرامش خیال خریدار باشد.

    روش‌هایی برای کارشناسی بدنه خودرو 

    با بررسی ظاهری و چشمی می‌توان میزانی از دفرمه بودن بدنه، زنگ‌زدگی و خوردگی را تشخیص داد، اما برای باقی موارد احتیاج به شخص متبحر و کارشناس مجرب خواهد‌بود.

    برای کارشناسی کردن خودرو چند روش وجود دارد. مراجعه به مراکز کارشناسی خودرو یکی از بهترین روش‌های آن است. وقتی شما به عنوان خریدار یا فروشنده خودرو خود را به یکی از مراکز کارشناسی خودرو می‌برید، خودرو شما به توجه به امکانات مرکز مورد بررسی قرار می‌گیرد. درخواست حضور کارشناس در محل مورد نظر خریدار یا فروشنده، که به آن کارشناسی در محل می‌گویند هم یکی دیگر از پرطرفدارترین روش‌های کارشناسی خودرو است در این روش با توجه به شرایط محیط و با کمک ابزارهای خاص خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهند.

    اگر قصد خرید ماشین دست دوم را دارید، قبل از خرید مقاله چک لیست بررسی برای خرید خودرو دست دوم را مطالعه کنید.

    لیست موارد کارشناسی بدنه

    لیست موارد کارشناسی بدنه

    با توجه به جزئیات زیاد بدنه خودرو، بهتر است لیستی برای چک کردن تمامی قسمت‌ها و جزئیات آن در نظر داشته باشید تا تمام قسمت‌ها مورد بررسی و کارشناسی قرار بگیرد. در این بخش ما لیستی منتخب از تمامی مواردی که باید در بررسی کارشناسی خودرو مورد بازرسی قرار بگیرند آورده‌ایم. با انتخاب روش کارشناسی بدنه، مقداری این گزینه‌ها تغییر می‌کند.

    • بررسی موم کاری قطعات: بررسی موم قطعات، مخصوصا در قسمت لولاها، پیچ‌ها، لاستیک‌های زهوار حائز اهمیت است.
    • بررسی شاسی خودرو: یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در کارشناسی بدنه خودرو باید بررسی شود، آسیب به شاسی خودرو است. اگر شاسی خودرو، که اسکلت کلی آن است، آسیب دیده باشد، معمولا نشان دهنده تصادفات سخت است. ارزش مالی این نوع خودروها پایین‌تر از مدل‌های سالم آن است. 
    • بررسی سقف و ستون‌های خودرو: ستون‌ها سقف خودرو را به شاسی وصل می‌کنند. در اهمیت کارشناسی دقیق سقف و ستون‌ها، همین بس که سقف قسمت ضعیف بدنه‌ی خودرو، بر روی سر سرنشینان قرار می‌گیرد و هر گونه آسیب به آن ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. 
    • بررسی سینی زیر موتور: سینی موتور معمولا از موادی با مقاومت بالا در برابر ضربه‌ و فشار تولید می‌شود. در زیر خودرو برای محافظت از نقاط حساس موتور و گیربکس در برابر ضربه و آسیب نصب می‌شود. در صورتی که سینی زیر موتور آسیب دیده باشد، می‌تواند نشانه تصادف و آسیب جدی به موتور و گیربکس باشد.
    • بررسی رنگ شدگی بدنه خودرو: تشخیص رنگ‌شدگی بدنه خودرو با استفاده از روش‌های دستی و ابزارهای تخصصی نیاز به کارشناس با تجربه دارد. با توجه به تفاوت قیمت بین خودروهای دارای رنگ‌شدگی و خودروهای بی‌رنگ، تشخیص درست آن اهمیت دارد.
    • بررسی قطعات تعویض شده: یکی از نکات مهم در بررسی بدنه، مطمئن بودن از قطعات تعویضی و دلیل تعویض آن‌ها است. 
    • سپر و گلگیر: سپر و گلگیر هر دو سمت خودرو، از موارد بررسی در کارشناسی بدنه است. سپر و گلگیر از مواد سبک و کامپوزیت ساخته می‌شوند و احتمال آسیب در هر برخورد و تصادفی را دارند.
    • شیشه‌های خودرو: در بررسی احتمال تصادفی بودن خودرو، شیشه‌ها هم برای داشتن هرگونه ترک و آسیب برری می‌شوند.
    • خطوط بدنه: تمامی خطوط بدنه خودرو را بررسی کنید تا از صاف و یک دست بودن آن مطمئن شوید. در صورت برخورد با خطوط نامرتب و ناهموار احتمال تصادفی بودن خودرو باید مورد بررسی قرار بگیرد.
    • کاپوت: با توجه به اینکه در صورت وقوع تصادف، کاپوت خودرو احتمال آسیب بالایی دارد. گاهی این تصادفات به ‌صورتی هستند که کاپوت به نحوی جمع می‌شود که احتمال صافکاری و رفع ایراد ندارد و کاپوت کلا تعویض می‌شود. پس بررسی کارشناسی کاپوت می‌تواند احتمال خرید نا‌آگاهانه خودرو تصادفی را کم کند.
    • رکاب و کلاف: کلاف خودرو قسمت‌های کناری از اسکلت خودرو است که درها به آن وصل می‌شود. یکی از مشکلات کلاف آسیب دیده ممکن است چپی بودن خودرو باشد. البته باید گفت که سارقان با چند ترفند و ایجاد موج در ورق کلاف، درب خودرو را باز می‌‌کنند. پس بررسی رکاب و کلاف باید در کنار بررسی سایر قسمت‌ها قرار بگیرد تا بتوان با اطمینان گفت یک خودرو چپ شده‌است.       
    • درز درها و پنل‌ها: درز درها و پنل‌ها باید یک دست و مستقیم باشد. در خودروهای دارای رنگ شدگی یا قطعات تعویض شده، این خطوط دارای فاصله و یا ناهم راستا هستند.
    • خط و خش: داشتن خط و خش ساده به تنهایی از اهمیت زیادی برخوردار نیست، اما گاهی می‌تواند نشان از رنگ‌شدگی خودرو باشد.

    نکات مهم قبل از کارشناسی بدنه خودرو

    1. قبل از اقدام برای کارشناسی بدنه، خودرو را تمیز کنید.
    2. لوازم اضافه داخل خودرو را حذف کنید.
    3. مدارک لازم هویتی مالک و خودرو را در دسترس داشته باشید.

    نتیجه‌گیری

    همان‌طور که در بالا گفتیم موارد متعددی برای بررسی و کارشناسی بدنه خودرو وجود دارد که ممکن است از دید افراد عادی مخفی بماند و یا سالم به نظر برسد. پس می‌توان گفت کارشناسی بدنه خودرو امروزه یک الزام است. خریدار با استفاده از کارشناسان متبحر و معتبر، با هزینه مناسب، در مقابل هزینه گزاف خرید خودرو آسیب دیده، می‌تواند از ضررهای مالی و جانی بی‌مورد اجتناب کند. مثلا ممکن است خریدار با اعتماد به حرف فروشنده یا دلال خودرو، خودرو ای را با اطمینان از نداشتن رنگ و تصادف، بخرد. اما همین خودرو وقتی مورد بررسی کارشناسانه قرار می‌گیرد، میزانی از رنگ‌شدگی را نشان می‌دهد. به علاوه گاهی وضع بدتر هم هست و امکان چپی بودن خودرو می‌رود. قطعا ارزش قیمت این خودروها کمتر از قیمت پرداختی خواهد بود. 

    البته یکی از نقاط قوت استفاده از کارشناسی خودرو به صورت کلی، قیمت‌گذاری منصفانه است. کارشناس خودرو با بررسی تمام قطعات قیمت واقعی برای خودرو تعیین می‌کند. خریدار و فروشنده هر دو با اطمینان می‌توانند با آن اتکا کنند. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *