کسانی که با اتومبیل آشنایی زیادی دارند و اصطلاحا ماشینباز هستند، با دیدن شکل چراغ میتوانند به نام و مدل وسیله نقلیه پی ببرند. اما برای بیشتر افراد، اطلاع داشتن از انواع چراغهای موجود در یک اتومبیل، کافی است و احتیاج به کمی علاقه و اطلاعات دارد. امروزه در وسایل نقلیه، انواع مختلفی از چراغها وجود دارند که هر کدام برای هدف خاصی طراحی شدهاست. برای خودروهای مختلف با توجه به مدل، سبک متفاوتی از انواع چراغ طراحی و تولید میشوند. در ادامه این مطلب از سایت داسکو به بررسی انواع چراغهای موجود در خودرو میپردازیم.
وقتی راجع به چراغهای خودرو صحبت میکنیم، باید با سیستم روشنایی در وسایل نقلیه آشنا باشیم. سیستم روشنایی شامل قسمتهای زیادی است. به طور مثال چراغ جلو و عقب، چراغهای جانبی، چراغهای راهنما و چراغ داخل کابین از جمله این قسمتها هستند. تمامی این چراغها با دسته راهنما کنترل میشود. همچنین این سیستم روشنایی یکی از قسمتهای مهم در معاینه فنی خودرو است که سلامت و تنظیم بودن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه با انواع چراغهای خودرو آشنا میشویم.
مهمترین چراغها در وسایل نقلیه، چراغهای جلو خودرو هستند. این چراغها دو نوع نور پایین و نور بالا ایجاد میکنند که به راننده اجازه میدهند تا در تاریکی هم خود بهتر جاده را ببینند و هم برای سایر رانندگان قابل دید باشند. کاسه چراغ این لامپها معمولا دو کانتکت هستند و میتوانند نور بالا و پایین را منتشر کنند.
چراغهای جانبی در گوشههای خودرو نصب میشوند. آنها معمولا نشاندهنده محدوده عرض وسیله نقلیه هستند. زمانی که این چراغها روشن میشوند، به بهتر دیده شدن وسیله نقلیه کمک میکند. این لامپها معمولا به H1 معروف هستند.
چراغهای مهشکن در قسمت جلو خودرو قرار دارند. با دارا بودن طیف نور زرد رنگ، بیشترین نور را در هوای ابری و مهآلود ایجاد میکنند. در بعضی خودروها، مهشکن عقب نیز وجود دارد. برای ساخت این لامپها از H1 و H3 استفاده میشود.
چراغ ترمز یا چراغ خطر، در زمانی که راننده بر روی پدال ترمز فشار میآورد، این چراغها با رنگ قرمز روشن میشوند. چراغهای ترمز دو کانتکتی هستند که یکی به ترمز وسیله نقلیه وصل است و دیگری برای روشن کردن لامپ به کار میروند.
چراغهای دندهعقب، زمانی روشن میشوند که راننده، قصد دندهعقب گرفتن داشته باشد. کاربرد و وظیفه این لامپها با نور سفید، اطلاع دادن به راننده پشت سری است.
چراغهای پلاک برای روشن کردن پلاک وسیله نقلیه استفاده میشود. روشنایی این لامپها باید طوری تنظیم شود که بتوان از فاصله ۵۰ متری اعداد پلاک خودرو را تشخیص داد. معمولا این لامپها LED با توان ۵ وات هستند.
چراغهای DRL (DayLight Running Lamp) یا چراغهای روز، چراغهایی هستند که در طول روز با روشن کردن خودرو روشن میشوند. این چراغها طیف نوری سفید تا زرد را شامل میشوند. معمولا این چراغها LED هستند. چراغهای روز هم برای توجه بیشتر به خودرو به کار میروند و ظاهر زیبایی هم دارند.
چراغهای راهنما یا فلاشر از مهمترین قسمتهای سیستم روشنایی خودرو هستند. آنها وظیفه هشدار و آگاهی، تغییر جهت خودرو به دیگر رانندگان را بر عهده دارند. چراغهای راهنما در قسمتهای عقب و جلو وسیله نقلیه قرار دارند و با نور زرد، به صورت چشمکزن کار میکنند. در بعضی از اتومبیلها این لامپها بر روی آینه بغل هم نصب شدهاند.
چراغ داخل اتاق وسیله نقلیه، یا چراغ سقفی، معمولا سفید رنگ است. این چراغ در روکشی مات از جنس پلاستیک قرار میگیرد. وظیفه این چراغ تامین روشنایی مورد نیاز برای داخل کابین است. در بعضی از خودروهای این چراغ بالای آینه قرار دارد. در بعضی از اتومبیلهایی که اتاق بزرگی دارند، علاوه بر چراغی بالای آینه، در بالای درهای عقب هم چراغهایی برای استفاده سرنشینان عقب تعبیه شدهاست.
در بیشتر وسایل نقلیه چراغی در داخل داشبورد تعبیه شدهاست تا راننده بتواند دید خوبی نسبت به داخل داشبورد داشته باشد. این چراغ با باز شدن دری داشبورد روشن و با بستن آن خاموش میشوند.
برای روشن کردن محوطه صندوقعقب از چراغهای SMD استفاده میشود که علاوه بر نور مناسب، طول عمر بالایی دارند. همچنین حرارت و گرمایی زیادی نیز تولید نمیکنند، به همین دلیل برای نصب در صندوق عقب وسیله نقلیه مناسب هستند.
در بعضی از مدلهای جدیدتر خودرو، عملکردی به چراغهای جلو اضافه شدهاست که نور را بعد از خاموش کردن وسیله نقلیه، روشن نگه میدارد. این عملکرد توسط کامپیوتر خودرو کنترل میشود. تا زمانی که درب خودرو را با ریموت دزدگیر قفل نکنید چراغهای جلو را به مدت حدودا دو دقیقه روشن نگهمیدارد.
این چراغها معمولا برای خودروهای امدادی، امنیتی، آتشنشانی و پلیس مورد استفاده قرار میگیرند.چراغهای گردان برای تمایز خودروهای دولتی و خدماتی از سایر وسایل نقلیه استفاده میشوند. همچنین کاربرد دیگرشان هشدار به سایر رانندگان است.
یکی از اصول اولیه انتخاب یک چراغ مناسب برای خودرو، نور مناسب آن است. هر کدام از چراغهایی که در بالا معرفی کردیم، بسته به محل نصب آن، کارایی متفاوت، در نتیجه نور متفاوتی دارند. مثلا برای چراغهای جلو، پر نور بودن یک گزینه مهم است. اما برای چراغ اتاق، پر نور بودن نه تنها که مفید نیست، بلکه ممکن است باعث تصادف هم بشود. پس انتخاب چراغ مناسب به کارکرد آن بستگی دارد.
با توجه به مطالبی که در بالا مرور کردیم، اکنون میدانیم، توجه به سلامت چراغهای خودرو، یکی از اصول مهم در ایمنی وسیله نقلیه است. برای تعویض چراغهای خراب احتیاج به صرف زمان و هزینه زیادی ندارد. پس دقت کنید تا از سلامت چراغهای وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید و از تردد با وسایل نقلیه که چراغهای سوخته و خراب دارند، خودداری کنید. بعضی از چراغهای خودرو، مانند چراغ ترمز و چراغ دندهعقب، برای اطلاع دادن و جلب توجه راننده خودرو پشت سر استفاده میشوند و در صورتی که خراب و آسیب دیده باشند، امکان اطلاع از تصمیمات راننده به آنها وجود نخواهد داشت. خرابی این دسته از چراغها علاوه بر تصادف ممکن است باعث خسارت جانی هم بشود.