رینگ و قالپاق

رینگ و قالپاق

رینگ و قاپاق

خرید رینگ و قالپاق

امروزه بیشتر افراد علاقه‌ خاصی دارند که لوازم و وسایل خود را با سلیقه شخصی تزئین کنند. وسایل نقلیه هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما با توجه به این نکته که خودروها از قسمت‌ها و قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند این شخصی سازی می‌تواند موارد متعددی را شامل ‌شود. تعویض رینگ و قالپاق یکی از اولین تغییراتی است که بر روی اتومبیل انجام می‌شود. اما اگر به تازگی صاحب خودرو شده‌اید و یا تصمیم به تعویض رینگ و قالپاق وسیله نقلیه خود گرفته‌اید، برای انتخاب و خرید رینگ و قالپاق مناسب با ما در ادامه مطلب از سایت داسکو  همراه باشید.

خرید رینگ و قالپاق

آشنایی با رینگ خودرو 

رینگ خودرو، حلقه‌ای فلزی است. این قطعه در قسمت مرکزی لاستیک قرار می‌گیرد و لاستیک را به چرخ وصل می‌کند. همچنین رینگ وظیفه تحمل وزن وسیله نقلیه را بر عهده دارد. رینگ‌ها از فلزات مقاومی مانند آلومینیوم، فولاد و … ساخته شوند به همین دلیل معمولا دچار آسیب نمی‌شوند و عمری طولانی دارند.

کارخانه‌های خودرو سازی، برای تمام خودروهای یک برند، از یک نوع رینگ استفاده می‌کنند. مثلا برای خودروهای ۲۰۶، از یک مدل رینگ تکراری و ثابت استفاده می‌شود. بسیاری از خریداران و مالکان خودرو، دوست دارند اتومبیل خود را شخصی‌تر کرده و ظاهر آن را با تغییراتی، جذاب‌تر کنند. بنابراین رینگ‌های فابریک و اورجینال، کارخانه‌ای را با مدل‌های دیگر تعویض می‌کنند.

معرفی ساختار رینگ

رینگ‌ها هم مانند سایر لوازم خودرو قسمت‌های مختلفی دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا باشیم، در ادامه به معرفی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • عنکبوت یا نمای بیرونی: عنکبوتی یا نمای بیرونی، قسمتی از رینگ است که ما آن می‌بینیم و نمای اصلی رینگ را نشان می‌دهد.
  • حفره مرکزی: یک قسمت خالی در مرکز رینگ است که وقتی روی چرخ فیکس می‌شود، با آرم شرکت سازنده را پوشیده می‌شود.
  • صفحه مرکزی: در اطراف حفره مرکزی، صفحه‌ای قرار گرفته است که سوراخ‌ پیچ‌ها بر روی آن قرار دارد و پره‌ها به آن متصل می‌شود.
  • پره‌ها: پره‌ها صفحه مرکزی رینگ را به لبه آن وصل می‌کنند. تفاوت رینگ‌های مختلف بستگی به تعداد، طول، شکل و قطر پره‌ها دارد.
  • لبه: قطر بیرونی رینگ را لبه می‌گویند.
  • حفره تنظیم باد: حفره تنظیم باد لاستیک، سوراخ کوچکی است که معمولا بین پره‌ها قرار دارد و برای تنظیم باد استفاده می‌شود.

نکات مهم برای انتخاب رینگ مناسب

برای انتخاب رینگ مناسب با وسیله نقلیه باید نکاتی چند مورد توجه قرار بگیرد تا از صرف هزینه اضافه و آسیب احتمالی به چرخ‌ها جلوگیری شود. یکی از نکات مهم در انتخاب رینگ، سایز استاندارد توصیه شده توسط شرکت خودروسازی است. استفاده از جنس مناسب و البته برند معتبر هم نکات مهم دیگری هستند که بهتر است در انتخاب رینگ مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نکات دقیق انتخاب رینگ مناسب را بررسی کنیم.

  • سایز رینگ: 

خودروسازان با بررسی‌های کارشناسی اندازه استاندارد رینگ و لاستیک وسایل نقلیه را مشخص می‌کنند. هر گونه تغییر اندازه در سایز و قطر رینگ و لاستیک می‌تواند تعادل خودرو را بر هم بزند و در عملکرد سیستم ترمز‌گیری هم اختلال ایجاد کند.

  • جنس رینگ:

همانطور که اشاره کردیم، رینگ‌ها از فلزات مختلفی مانند آلومینیوم و فولاد، ساخته می‌شوند. انتخاب رینگ مناسب، بسته به مدل رانندگی و شرایط محیطی دارد. مثلا برای خودروهای مسابقه‌ای از رینگ‌های آلیاژی که سبک‌تر هستند استفاده می‌شود. ولی این رینگ برای استفاده در جاده‌های خاکی و پر دست‌انداز مناسب نیستند و بهتر است از رینگ‌های فولادی استفاده شود.

  • تعداد پیچ‌ها: 

برای اتصال رینگ به توپی چرخ، از تعدادی پیچ استفاده می‌گردد. در خودروهای مختلف این تعداد متفاوت است. در بعضی از وسایل نقلیه از ۵ پیچ استفاده می‌شود ولی در بعضی از ۴ یا ۶ پیچ. پس در هنگام خرید رینگ، به این نکته توجه کنید.

  • وزن رینگ: 

باید به این نکته توجه داشت که همواره اضافه کردن وزن وسیله نقلیه، علاوه بر افزایش مصرف سوخت، تعادل خودرو را هم کم می‌کند که ممکن است به عدم کنترل و تصادف منجر شود.

  • قیمت رینگ: 

یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب رینگ مناسب، قیمت آن است. قبل از اقدام به خرید، بودجه خود را مشخص کنید. رینگ‌ها با توجه به جنس و ظاهر متفاوت می‌توانند قیمت‌های بالایی داشته باشند.

دسته بندی انواع رینگ 

رینگ‌ها هم مانند انواع لوازم خودرو انواع مختلفی دارند. هر کدام از انواع رینگ مزایا و معایبی مختص به خود دارند، که با توجه به سلیقه، قیمت و سبک رانندگی می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

  • رینگ آلیاژی:

رینگ‌های آلیاژی، معمولا از ترکیب این آلومینیوم یا منیزیم با انواع فلزات و عناصر ساخته می‌شوند. این رینگ‌ها ساختار سبک‌تری دارند و از ظاهری به مراتب زیباتر از انواع فولادی برخوردار هستند. در بازار به این نوع رینگ، رینگ آلومینیومی هم می‌گویند. این رینگ‌ها گران‌تر از انواع فولادی بوده و در برابر خوردگی و فرسایش مقاوم هستند. رینگ‌های آلومینیومی اسپرت هستند و علاوه بر ظاهر زیبا، قدرت مانور و فرمان‌پذیری خودرو را افزایش می‌دهند.

  • رینگ فولاد یا استیل:

رینگ‌های استیل یا فولادی، قیمت مناسبی دارند و در برابر ضربه، ترک خوردن و شکستن بسیار مقاوم هستند. اما امکان خوردگی و فرسایش آن‌ها بیشتر از انواع آلومینیومی است. وزن بالای این نوع رینگ، هم مزیت است و هم عیب، در زمستان و یا جاده‌های پر برف، وزن بالای رینگ فولادی از لیز خوردگی جلوگیری می‌کند. اما همانطور که میدانید وزن بالای خودرو سیستم تعلیق وسیله نقلیه را با اختلال رو‌به‌رو می‌کند.

دسته‌بندی انواع مدل‌های رینگ 

  • رینگ یک تکه:

رینگ یک تکه، با تکنولوژی بالا در یک قطعه ساخته شده و بسیار با کیفیت است. به همین دلیل قیمت بالایی دارند و معمولا در خودروهای لوکس استفاده می‌شوند.

  • رینگ دو تکه:

این مدل رینگ از دو قطعه تشکیل شده است و با یک جوش مرکزی به هم متصل هستند. اما در بازار کمیاب هستند و به دلیل قیمت بالا خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

  • رینگ سه تکه : 

این مدل رینگ از سه قطعه لبه بیرونی، قسمت مرکزی و حلقه‌ها تشکیل شده‌است. مزیت این مدل رینگ، توانایی تعمیر پذیری آن‌هاست.

راهنمای خرید رینگ

همانطور که گفتیم، رینگ‌ها هم از نظر ظاهری هم از نظر جنس فلزات سازنده و البته قیمت با هم تفاوت‌های زیادی دارند. در ابتدا بهتر است که تصمیم بگیرید که دوست دارید استایل خودرو شما چگونه باشد. شما می‌توانید از رینگ‌های اسپرت، رینگ‌های معمولی و رینگ‌های کلاسیک استفاده کنید.

خریدن رینگ‌های دسته دوم و کارکرده توصیه نمی‌شود. حتی از خریدن رینگ‌های ارزان و بی‌کیفیت هم بپرهیزید. رینگ‌ها معمولا رد برابر آسیب مقاوم هستند، اما همچنان از تصادفات، ضربات شدید و دست‌اندازهای زیاد، دچار آسیب شده و تاب برمی‌دارند.

قالپاق چیست؟

قالپاق صفحه گردی است که در بخش توپی چرخ قرار می‌گیرد. این سرپوش برای تزئین چرخ بکار می‌رود و محل اتصال پیچ‌های چرخ را می‌پوشاند. قالپاق‌ها معمولا سبک هستند و علاوه بر اینکه به عنوان سرپوش برای پوشاندن محل پیج‌ها بکار می‌روند، از آن‌ها در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت می‌کند. قالپاق‌ها را بسته به اندازه و مدلشان، بر روی همه رینگ‌ها می‌توان نصب کرد.

انواع قالپاق

با توجه به این نکته که قالپاق‌ها بر روی انواع رینگ نصب می‌شوند، دسته‌بندی آن‌ها نیز بر اساس نوع رینگ است.

  • قالپاق‌ رینگ‌های آلیاژی:

این نوع قالپاق عمدتا از جنس رینگ هستند. در قسمت مرکزی رینگ نصب می‌شوند و سبک و کوچک هستند.

  • قالپاق‌ رینگ‌های فولادی:

برای این نوع رینگ، معمولا قالپاق‌هایی از جنس پلیمر یا پلاستیک انتخاب می‌شوند. این درپوش‌ها نسبت به نوع دیگر، بزرگتر هستند و برای زیبایی استفاده می‌شوند.

نتیجه‌گیری

رینگ و قالپاق هر دو از اجزاء چرخ‌ها هستند که تاثیر بسیار در زیبایی خودروها دارند. اما علاوه بر زیبایی در بهبود عملکرد خودرو نیز نقش مهمی دارند. برای انتخاب رینگ و قالپاق مناسب، به استاندارد چرخ و لاستیک خودرو توجه کنید و از افراد متخصص کمک بگیرید تا بتوانید انتخابی هوشمندانه و تجربه‌ای لذت بخش داشته باشید.

آدرس (دفتر مرکزی):
تهران-شهرقدس-خیابان امام زاده – خیابان گلبرگ جنوبی پلاک 68
کد پستی: 3754139317
شماره تلفن های داخلی:
021-46888070

تمامی حقوق این سایت برای پلتفرم داسکو محفوظ می باشد.