دسته بندی نظافت و نگه داری

دسته بندی نظافت و نگه داری

نظافت و نگه داری

خرید لوازم نظافت و نگه داری خودرو

در زندگی روزمره بارها ممکن است برای شستن وسایل و لوازم اطراف خود اقدام کنیم. همچنین طریقه نگهداری بهینه از یک کالا را بررسی کنیم. حتی برای اطلاع از نوع و نحوه نگهداری و شستشو لوازم منزل یا محل کار، در اینترنت به دنبال جواب باشیم. برای افراد بسیاری، حفظ پاکیزه‌گی و نگهداری سلامت خودرو نیز در میان دغدغه‌های روزانه جای مهمی دارد. همه‌ ما در میان دوستان و آشنایان، افرادی را می‌شناسیم که از لوازم خود، خصوصا خودرو، به خوبی مراقبت می‌کنند و روش‌های خاصی برای نگهداری آن دارند. 

همانطور که می‌دانید، برای نگهداری و مراقبت از برخی از لوازم و کالا‌های مصرفی یک سری اصول و قواعد خاص وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد. مثلا در هنگام شستشو لباس، با ماشین لباسشویی، حتما به رنگی و یا سفید بودن رنگ لباس‌ها باید توجه کرد. خودرو نیز مانند بقیه وسایل نیاز به یک سری لوازم برای نظافت و نگهداری بهتر دارد. در این مطلب ما بهترین لوازم نظافت و نگهداری خودرو را به صورت کلی معرفی خواهیم کرد. 

لوازم نگهداری خودرو

مطالعه دفترچه همراه خودرو می‌تواند اطلاعات مفیدی برای نگهداری از آن را به شما ارائه دهد. در نتیجه حتما این دفترچه را به خوبی مطالعه کنید. اما وقتی صحبت از نگهداری خودرو به میان می‌آید، نکات زیر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند: 

  • سرویس دوره‌ای: با بررسی و مراجعه منظم برای سرویس دوره‌ای، نه تنها می‌توان از سلامت وسیله نقلیه اطمینان حاصل کرد، بلکه در صرف هزینه‌ و زمان نیز صرفه‌جویی می‌کنید.
  • بررسی روغن: روغن موتور را چک کنید و از سلامت و کیفیت آن مطمئن شوید. محل پارک خودرو خود را برای وجود اثر نشتی روغن بررسی کنید. اگر خودرو شما علائمی مبنی بر نشتی داشت حتما به تعمیر‌گاه‌های معتبر مراجعه نمایید.
  • چک کردن مایع شیشه شور: مایع شیشه‌شور خودرو را چک کنید. از شیشه‌شورها با برند معتبر استفاده کنید. استفاده از آب خالی، بدون هر گونه شوینده‌ای، کار درستی نیست. آلودگی‌های شیشه خودرو فقط خاک نیستند که با آب به راحتی پاک‌ شوند.
  • اطمینان از سلامت باتری‌ها: عملکرد باتری خودرو را چک کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.
  • بررسی وجود ضدیخ و ضدجوش: همیشه ضدیخ و ضدجوش رادیاتور خودرو را بررسی کنید. بعضی از محصولات موجود در بازار، ترکیب ضدجوش و ضدیخ با هم است. می‌توانید از این محصولات برای همه فصول استفاده کنید.
  • استفاده از پارکینگ مناسب برای پارک کردن خودرو: محل پارک خودرو از اهمیت زیادی برخودار است. برای نگهداری بهتر خودرو باید آن را به دور از نور مستقیم خورشید یا سرمای شدید پارک کنید. حتی اگر قرار است برای مدت زمان خاصی از وسیله نقلیه خود استفاده نکنید، برای آن چادر مخصوص تهیه کنید. اگر محل پارک خودرو شما، در یک پارکینگ روباز است، علاوه بر چادر یا به جای آن، می‌توانید از سایبان‌ها استفاده نمایید.
  • بررسی لاستیک‌ها: سلامت لاستیک‌های خودرو را هر ۶‌ ماه یک بار چک کنید و از سوراخ نبودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • انجام شستشوی منظم: برای داشتن یک خودروی خوب که سال‌ها برایتان کار کند، باید به نظافت و تمیزی داخل و بیرون خودرو اهمیت دهید. تمیز کردن خودرو بسیار آسان است و حتی خودتان در منزل هم می‌توانید آن را انجام دهید. در ادامه این مقاله از سایت داسکو روش‌های شستشوی خودرو و بهترین لوازم نظافت ماشین را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

لوازم نظافت خودرو

وقتی صحبت از نظافت خودرو می‌شود، بیشتر ما فقط به شستشو بدنه وسیله نقلیه فکر می‌کنیم. اما بحث نظافت خودرو گسترده‌تر از فقط شستن آن است. فرایند نظافت خودرو شامل موارد زیر را می‌شود:

  • شستشوی دوره‌ای موتور: شستشوی موتور، تقریبا هر  ۶‌ماه یکبار توصیه می‌شود. در حین شستن موتور، روغن، زنگ آهن و رسوبات آن را هم تمیز می‌کند. باید بدانید که شستن موتور در منزل توصیه نمی‌شود و برای انجام آن احتیاج به وسایل حرفه‌ای دارید. پس به مراکز حرفه‌ای در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید.
  • شستشوی بدنه: برای شستشوی بدنه، در ابتدا با آب سرد، گرد و غبار را از سطح خودرو بشویید. در مرحله بعد با استفاده از انواع شوینده مناسب بدنه خودرو و دستمال‌های میکروفایبر، سطح بدنه را کف می‌زنیم. برای آب‌کشی، بهتر است از دستگاه کارواش خانگی یا واتر‌جت استفاده کنید. این دستگاه‌ها با فشار مناسب کف و آلودگی را از سطح بدنه خودرو پاک می‌کند و در عین حال، آب زیادی هم مصرف نمی‌کنند. برای خشک کردن خودرو هم می‌توانید از انواع دستمال و حوله میکروفایبر استفاده کنید که قدرت جذب آب بالایی دارند.
  • شستشوی رینگ و لاستیک: برای شستن لاستیک‌ها می‌توانید از انواع برس‌های سفت و محکم استفاده کنید. البته انواع فوم شستشو مخصوص رینگ و لاستیک هم در بازار موجود است. بعد از خشک شدن لاستیک و رینگ نیز می‌توانید از انواع براق کننده‌ها استفاده کنید تا جلوه‌ای براق و خاص به رینگ و لاستیک خودرو خود ببخشید.
  • نظافت داخلی خودرو: بخش مهمی از نظافت خودرو به بخش داخلی آن یا کابین، اختصاص پیدا می‌کند. ابتدا زیرپایی‌ها یا همان کفی خودرو را خارج کنید. سپس با جاروبرقی معمولی یا جارو برقی‌های مخصوص خودرو، آشغال‌های موجود در آن را تمیز کنید. بسته به نوع کفی ماشینتان می‌توانید با مواد شوینده مخصوص آن‌ها را بشویید. برای شستن روکش صندلی، هم می‌توانید از شوینده‌های مخصوص مبل و فرش استفاده کنید و هم از شوینده‌های مخصوص روکش خودرو. برای تمیز کردن داشبورد و کنسول خودرو می‌توانید از دستمال‌های میکروفایبر نم‌دار استفاده کنید. سپس با کمک انواع واکس و اسپری براق کننده، آن را براق کنید. 

سایر لوازم مصرفی شستشو و نظافت خودرو

هنگام نظافت خودرو در منزل لوازم دیگری نیز مورد نیاز است. مخصوصا اگر به تازگی صاحب خودرو شده‌اید و علاقه دارید که خودرو خود را در منزل تمیز کنید، بهتر است یکبار این لوازم را تهیه کنید و بارها از آن‌ها استفاده کنید. بعضی از این لوازم را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  1. سطل
  2. فرچه یا برس
  3. شلنگ
  4. دستکش
  5. ابر یا اسفنج
  6. جاروبرقی
  7. دستمال
  8. مایع شوینده
  9. واکس و پولیش
  10. اسپری خوشبو کننده خودرو
  11. اسپری براق کننده
  12. مایع شیشه‌شور

لازم به ذکر است که مراکزی در سطح دنیا و ایران وجود دارند که تمامی خدمات بالا را انجام می‌دهند. این مراکز با نام خدمات دیتیلینگ فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید با صرف هزینه، خودرو خود را جهت سرویس نگه‌داری و نظافت به این مراکز ببرید و از آن لذت ببرید.

نتیجه گیری

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در زندگی روزمره، پرداختن به نظافت محیط زندگی و خودرو است. حتی گاهی می‌توان از شستشو و نظافت برای درمان استرس استفاده کرد. اگر حفظ ظاهر خودرو و تمیز و براق بودن آن برایتان مهم است و دوست دارید برای نظافت و نگه‌داری خودرو خود اقدام کنید، با مطالعه این مقاله، اکنون می‌توانید لیست وسایل مورد نیاز را تهیه و از رسیدگی به امور سلامت و نظافت خودرو خود لذت ببرید و با نگهداری مناسب و بررسی‌های دوره‌ای از رانندگی لذت ببرید.

آدرس (دفتر مرکزی):
تهران-شهرقدس-خیابان امام زاده – خیابان گلبرگ جنوبی پلاک 68
کد پستی: 3754139317
شماره تلفن های داخلی:
021-46888070

تمامی حقوق این سایت برای پلتفرم داسکو محفوظ می باشد.