فیلتر هوا

فیلتر هوا

71,500 تومان92,950 تومان

فیلتر هوا

71,500 تومان92,950 تومان

خرید فیلتر هوا خودرو 

فیلتر هوای خودرو، آلودگی، زباله و سایر ذراتی را که به موتور خودرو آسیب می‌رساند، فیلتر می‌کند. هدف از بودن فیلتر هوا در خودروها، اطمینان از ورود هوای تمیز به وسیله نقلیه است. بیشتر ما، در هنگامی که با خرابی قطعه‌ای از وسیله نقلیه‌ی خود رو‌به‌رو می‌شویم، به صورت دقیق نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم. همچنین از قیمت، برند و سایر اطلاعات مربوط به قطعات خودرو اطلاع نداریم. نحوه نگه‌داری و زمان تعویض دقیق قطعات را نیز ممکن است ندانیم. در این مطلب از سایت داسکو برای بررسی فیلتر هوا و انواع آن، لزوم وجود این قطعه و همچنین زمان مناسب تعویض آن، همراه باشید.

وظیفه فیلتر هوا، جلوگیری از ورود انواع آلودگی‌ها، ذرات و غبار به موتور خودرو است. ورود هر گونه رسوب، گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها به موتور باعث فرسایش و آسیب به آن می‌گردد. اما با وجود فیلتر هوا، این مواد بر روی فیلتر می‌نشینند و وارد موتور نمی‌شوند. ولی به مرور زمان باعث گرفتگی فیلتر می‌شوند. گرفتگی فیلتر می‌تواند منجر به نرسیدن اکسیژن کافی به سیستم احتراق، خروج دود سیاه از اگزوز، روشن شدن چراغ چک خودرو و حتی خرابی موتور شود. پس بهتر است طبق توصیه، فیلتر هوا را تعویض شود.

خرید فیلتر هوا

فیلتر هوا و بهبود عملکرد خودرو

برای بررسی فیلتر هوا رابطه آن در بهبود بخشیدن به عملکرد موتور، باید گفت که، با توجه به بسته بودن محیط موتور خودرو، وارد شدن هرگونه آلودگی، ذرات معلق و گرد و غبار باعث بالا رفتن اصطکاک و فرسایش موتور می‌شود. همچنین با فیلتر هوای مناسب و سالم از رسیدن اکسیژن کافی به سیستم احتراق اطمینان حاصل می‌شود. به علاوه وقتی هوای کافی و تمیز به موتور نرسد، قدرت وسیله نقلیه و همچنین عملکرد آن کاهش می‌یابد.  شما این تغییر را زمانی بیشتر متوجه می‌شوید که به تازگی فیلتر هوای خودرو خود را تعویض کرده‌باشید. با فشار کمی که به پدال گاز بیاورید، شتاب خودروی متفاوتی را احساس خواهید کرد. 

محل قرار گیری فیلتر هوا خودرو

محل نصب فیلتر هوا در اکثر وسایل نقلیه، پشت قسمت ورودی هوای موتور، جلو یا بر روی آن است. فیلتر هوا در یک محفظه‌ای از جنس پلاستیک قرار می‌گیرد.

معرفی چند نوع فیلتر هوا

فیلتر‌های هوا انواع مختلفی دارد و با توجه به جنس مواد سازنده، عملکرد متفاوتی دارند. اما در اکثر موارد عملکرد آن‌ها تفاوتی ندارد.

  • فیلتر هوا کاغذی: فیلتر کاغذی و یا سلولزی، یکی از رایج‌ترین انواع فیلتر‌ هوای خودرو است. این نوع فیلتر عملکرد خوبی در کاهش ورود انواع آلاینده‌ها دارد اما ممکن است ورود جریان هوا را محدود کند. یکی از دلایل محبوب بودن این نوع فیلتر، هزینه پایین آن است. 
  • فیلتر هوا اسفنجی: فیلتر هوای اسفنجی با تکنولوژی نانو در چند لایه ساخته شده و به علاوه از مواد پلی‌اورتان در ساخت لایه‌های آن استفاده می‌شود. با توجه به عمر مفید بالای آن، استفاده از آن را برای رانندگان مقرون به صرفه است. البته این نوع فیلتر هوا برای خودروهای مسابقات رالی به کار می‌رود. 
  • فیلترهای از جنس کتان: این نوع فیلتر هوا از چند لایه پارچه تشکیل شده‌است. پارچه‌های خاصی که به پارچه‌های روغنی معروف هستند. فیلتر کتان عملکرد خیلی خوبی در تصفیه آلاینده‌ها دارد و بهترین نوع فیلتر‌ هوای خودرو است. اما قیمت بالای آن شاید یکی از دلایل مصرف آن در خودرو گران‌قیمت‌تر است.

زمان تعویض فیلتر هوا

مانند باقی قطعات مصرفی خودرو فیلتر هوا نیز باید در زمان مناسب تعویض شود تا از امکان آسیب به موتور خودرو کاسته شود. زمان تقریبی تعویض فیلتر هوا بسته به نوع آن دارد. اما به طور کلی توصیه می‌شود، فیلتر هوای خودرو را تقریبا بعد از ۵ هزار تا ۱۰ هزار کیلومتر و یا سالی یکبار تعویض کنید. به‌ علاوه زمان تقریبی تعویض فیلتر هوا از سوی سازندگان، بر روی بسته آن نوشته شده است.

دیگر اینکه میزان آلودگی هوا و شرایط آب و هوایی تاثیر مستقیمی بر زمان تعویض آن دارد.

همچنین توجه به نشانه‌های گرفتگی فیلتر هوا هم می‌تواند شما را زمان تعویض آن مطلع کنند. این نشانه‌ها را در ادامه نام می‌بریم:

  1. مصرف سوخت بالاتر از حالت عادی
  2. روشن شدن چراغ چک موتور
  3. خروج دود سیاه از اگزوز
  4. خروج بوی نامطبوع از اگزوز
  5. کپ کردن یا خفه کردن خودرو
  6. سیاه یا کثیف بودن فیلتر هوا

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در این مطلب دانستیم، خودرو برای حرکت علاوه بر سوخت به اکسیژن هم نیاز دارد. برای رسیدن اکسیژن بدون هر گونه گرد و غبار و رسوب وجود فیلتر الزامی است. خرید فیلتر هوا معمولا هزینه چندانی ندارد. با توجه به انواع مختلف موجود در بازار، بسته به بودجه خود، نوع مناسب و مرغوب را انتخاب کنید. از مصرف فیلترهای نامرغوب و غیر استاندارد خودداری کنید. استفاده از فیلترهای هوای کثیف و نامرغوب باعث آسیب‌های جدی به موتور و صرف هزینه‌های گزاف برای تعمیر آن می‌شود. پس برای تعویض آن اقدام کنید.

سوالات متداول درباره فیلتر هوا خودرو

آیا می‌توان فیلتر هوای خودرو را تمیز و سپس دوباره استفاده کرد؟

بله و خیر. فیلتر هوای کاغذی یکبار مصرف است و قابلیت استفاده مجدد را ندارد. اما انواع پارچه‌ای فیلتر هوا را می‌توان بعد از تمیز کردن مورد استفاده مجدد قرار داد.

آیا خودروها واقعا احتیاج به فیلتر هوا دارند؟

بله، استفاده از فیلتر هوا برای تمامی وسایل‌ نقلیه احتیاج به فیلتر هوا دارند. فیلتر هوا جلو ورود آلودگی‌ها و رسوبات را به موتور می‌گیرند و از آسیب به موتور جلوگیری می‌کنند.

آیا می‌توان فیلتر هوای خودرو را شست؟

بله، نوع پارچه‌ای آن را می‌توان شست. اما بهتر است که آن را تعویض کنید.

هر خودرو چند فیلتر هوا دارد؟

هر خودرو دو فیلتر هوا دارد. فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین. فیلتر هوا برای تمیز کردن هوای ورودی به اتاق ماشین است و فیلتر هوای موتور ناخالصی هوای ورودی به موتور را فیلتر می‌کند.

آدرس (دفتر مرکزی):
تهران-شهرقدس-خیابان امام زاده – خیابان گلبرگ جنوبی پلاک 68
کد پستی: 3754139317
شماره تلفن های داخلی:
021-46888070

تمامی حقوق این سایت برای پلتفرم داسکو محفوظ می باشد.