دسته بندی مکمل سوخت و روغن

دسته بندی مکمل سوخت و روغن

مکمل سوخت و روغن

خرید مکمل سوخت و روغن

حتما برایتان اتفاق افتاده است که در پمپ بنزین‌ها به پیشنهاد استفاده از مکمل بنزین برخورد کرده‌ باشید. برای این که ماشین شما به خوبی و بدون آسیب کار بکند، باید یکسری از نکات مهم را درباره این مکمل‌های مخصوص آن بدانید. مکمل‌های خودرو به دو دسته تقسیم می‌شوند. ۱. مکمل‌های سوخت خودرو ۲. مکمل‌های روغن موتور. در این مقاله از سایت داسکو قصد داریم که به توضیح انواع مکمل سوخت و روغن و عملکرد آن‌ها بپردازیم. 

مکمل های ماشین چه هستند؟

مکمل‌ها در کل، افزودنی‌هایی برای بالا بردن سطح کیفیت مواد هستند. در حوزه صنعت خودرو، مکمل‌ها برای بالا بردن کیفیت بنزین و روغن استفاده می‌شوند. به طور کلی دو نوع مکمل یا افزودنی برای انواع خودروها وجود دارد. مکمل‌های بنزین و مکمل‌های روغن خودرو این دو دسته عمده هستند. برای بهبود عملکرد موتور، تصفیه سوخت، محافظت از سیستم سوخت و حتی کاهش گازهای گلخانه‌ای، از مکمل‌ها استفاده می‌شود.

مکمل های سوخت در اتومبیل چه انواعی دارند؟ 

مکمل‌های سوخت انواع مختلفی دارند. هر نوع از این مکمل‌ها برای مورد مصارف خاص طراحی شده‌اند. در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع مکمل سوخت و موارد مصرف آن را شرح خواهیم داد.

معرفی کاربرد پاک‌کننده‌های انژکتور

انژکتورها، سوخت را با فشار به موتور تزریق می‌کنند. در طی زمان، انواع رسوبات مواد شیمیایی، باعث کاهش عملکرد انژکتورها شده و باعث بیشتر شدن مصرف سوخت می‌شوند. به همین منظور پاک‌کننده‌های انژکتور گزینه‌های خوبی برای کمک به بازسازی توان از دست رفته‌ی ماشین هستند. این محصولات با حذف کردن رسوبات و آلاینده‌ها، موجب بهبود عملکرد سیستم سوخت‌رسانی می‌شوند.

تقویت‌کننده‌های اکتان به چه کاری می‌آیند؟

تقویت‌کننده‌های اکتان، مکمل‌هایی هستند که برای افزایش اکتان بنزین طراحی شده‌اند. هر چه درجه اکتان بنزین بالاتر باشد، در برابر اشتعال مقام‌تر است. این تقویت‌کننده‌ها عملکرد موتور را بهتر کرده و آسیب به موتور خودرو را کاهش می‌دهند.

کاربرد تثبیت‌کننده‌های سوخت در خودرو

تثبیت‌کننده‌ها، از خراب شدن سوخت در طول زمان جلوگیری می‌کنند. سوخت در طول زمان خراب می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد. به همین منظور استفاده از تثبیت‌کننده‌ها برای موثر ماندن سوخت، پیشنهاد می‌شود.

چرا باید از پاک‌کننده‌های سیستم سوخت استفاده کرد؟

پاک‌کننده‌های سیستم سوخت، درست مانند پاک‌کننده‌های انژکتور عمل می‌کنند. این پاک‌کننده‌ها، تمام قسمت‌های سیستم سوخت را که شامل مخزن سوخت، لوله‌های سوخت‌رسانی و پمپ هستند، از هر نوع آلاینده و رسوباتی پاک می‌کنند. همچنین باید اشاره کرد که مصرف مکمل‌های پاک‌کننده سیستم سوخت، با اصلاح عملکرد سیستم سوخت‌رسانی خودرو از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌کنند.

مکمل تثبیت‌کننده‌های اتانول چه کاربردی دارد؟

با افزودن این مکمل‌ها به بنزین دارای اتانول، از تجزیه آن جلوگیری می‌شود. بهتر است بدانید که، اضافه کردن اتانول به بنزین، راه‌کاری است برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای.

آشنایی با مکمل‌های سوخت دیزل

این مکمل‌ها برای خودروهای دیزلی طراحی شده‌اند. اغلب روان‌کننده سوخت هستند و برای بهبود راندمان سوخت، کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و جلوگیری از آسیب به موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مکمل های روغن موتور خودرو کدامند؟

به طور کلی، روغن موتور برای جداسازی و روانکاری قطعات موتور، خنک کردن، کاهش اصطکاک، تمیز کردن و محافظت از سلامت قطعات به کار می‌رود. روغن موتور به طور تقریبی از ۷۰ درصد روغن‌های پایه و ۳۰ درصد افزودنی‌های مجاز تشکیل شده است. در هر بار کارکرد خودرو، با احتراق بنزین، درصدی از آلاینده‌ها در روغن موتور ته‌نشین می‌شوند. با تشکیل لجن و رسوب در موتور، روغن موتور ویسکوزیته (قدرت روانکاری یا سرعت جریان) خود را از دست می‌دهد. با از دست دادن ویسکوزیته، روغن موتور عملا کارایی خود را از دست داده و باید تعویض شود. برای مصرف بهینه سوخت، کاهش هزینه‌ها و کاهش استهلاک خودرو استفاده از مکمل‌های روغن موتور گزینه مناسبی است.

انواع مکمل روغن موتور را بشناسید!

مکمل‌های روغن موتور نیز مانند مکمل‌های سوخت، انواع مختلفی دارند که هر کدام برای مسئله متفاوتی طراحی شده‌اند.

مکمل‌های شوینده: 

افزودنی‌های شوینده روغن خودرو، برای تمیز کردن و خنثی‌سازی ناخالصی‌های روغن موتور استفاده می‌شوند. این ناخالصی‌ها با رسوب در موتور خودرو، بر عملکرد موتور تاثیر می‌گذارند و احتمال سائیدگی را در قطعات مختلف موتور خودرو افزایش می‌دهند. مکمل‌های شوینده روغن، با از بین بردن رسوبات، موتور خودرو را تمیز و روان نگه می‌دارد.

ضد اسیدها: 

بعضی از روغن‌های موتور، ممکن است در فرایند تولید، حاوی برخی اسیدهای آلی باشند. این اسیدها بعد از مدتی، در طی مصرف در موتور خودرو افزایش می‌یابند. برای کنترل افزایش اسید و کاهش آسیب وارده به موتور و روغن موتور باید از ضد اسیدها استفاده کرد. البته باید یادآور شویم که بعضی از روغن‌های موتور در ترکیبات خود این مکمل را دارند.

اصلاح کننده‌های اصطکاک: 

اصلاح‌کننده‌های اصطکاک یا افزودنی‌های ضدسایش، از قطعات موتور مانند رینگ‌های پیستون، لوب میل بادامک محافظت می‌کنند. این افزودنی‌ها معمولا حاوی روی، فسفر یا مولیبدن هستند. این مواد با ایجاد یک سد محافظ بین قطعات فلزی، اصطکاک و سایش را کاهش می‌دهند.

اصلاح‌کننده‌های ویسکوزیته: 

بهبوددهنده‌ی شاخص ویسکوزیته یک ترکیب پلیمری محلول در روغن است که در دمای عادی حالت جامد دارد و معمولا با روغن‌های خنثی رقیق می‌شود. ویسکوزیته روغن در دمای بالا کاهش می‌یابد. برای بهبود عملکرد روغن خودرو بهتر است که از این مکمل استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

با خواندن مطالب بالا، اکنون می‌توانیم با اطمینان بیشتری درباره مصرف انواع مکمل، مکمل‌های سوخت و مکمل‌های روغن موتور، نظر بدهیم و بدانیم کدام مکمل را به چه علت استفاده کنیم. می‌توان گفت مصرف مکمل‌ها، راهی موثر برای حفظ و بهبود عملکرد موتور خودرو و کاهش مصرف سوخت است. در نتیجه استهلاک خودرو کم شده و در هزینه‌های جاری نگه‌داری خودرو صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌شوند و به حفظ سلامت محیط زیست هم کمک خواهید کرد.

آدرس (دفتر مرکزی):
تهران-شهرقدس-خیابان امام زاده – خیابان گلبرگ جنوبی پلاک 68
کد پستی: 3754139317
شماره تلفن های داخلی:
021-46888070

تمامی حقوق این سایت برای پلتفرم داسکو محفوظ می باشد.